El Govern d’Andorra ha entrat a tràmit parlamentari el projecte de Llei del pressupost per al 2027. Com és habitual, aquest text legislatiu inclou una sèrie de disposicions finals que modifiquen altres lleis. Enguany, el focus s’ha posat de manera molt evident en la normativa fiscal i, especialment, en el funcionament i el calendari de l’Impost de Societats (IS).
Si el Consell General aprova el projecte tal com s’ha tramitat, a partir de l’any 2028 les empreses tindran molta més flexibilitat per distribuir els seus pagaments a compte de l’IS al llarg de l’exercici.
El canvi en el calendari de l’Impost de Societats: d’un model rígid a un de flexible
Fins ara, la normativa andorrana estableix un sistema fix: les empreses han de fer un únic pagament a compte al mes de setembre, calculant el 50% del que es preveu pagar en total en finalitzar l’exercici (fent la regularització definitiva l’any següent).
La reforma proposada de l’article 45 de la Llei de l’Impost de Societats introdueix una fórmula alternativa i voluntària. Els obligats tributaris podran triar fer tres pagaments a compte durant l’any, repartits en els següents terminis:
• Abril: Calculat sobre la base de tributació dels 3 primers mesos de l’any.
• Octubre: Calculat sobre la base de tributació dels 9 primers mesos de l’any.
• Desembre: Calculat sobre la base de tributació dels 11 primers mesos de l’any.
Per a aquells negocis en què el període impositiu no coincideixi amb l’any natural, el text també estableix les regles de com s’ha d’aplicar aquesta transició de forma equivalent.
Quin és l’avantatge real? Que els pagaments ja no es faran a cegues o de manera estàtica. Les empreses podran adaptar els pagaments directament al resultat que es va generant a la realitat del negoci, evitant així avançar un volum de capital desproporcionat si la facturació ha variat.
Altres modificacions de l’Impost de Societats a tenir en compte
A banda del nou calendari per a les autoliquidacions generals, el projecte de llei de pressupost inclou dues modificacions tècniques de gran interès per a la comptabilitat empresarial:
• Simplificació en les transmissions immobiliàries: Fins ara el càlcul del pagament a compte en la transmissió de béns immobles resultava complex. Amb la nova llei, a l’espera de com es tanqui finalment l’exercici, s’aplicarà una taxa simplificada d’un 3% del valor de transmissió de l’immoble.
• Deutes en via arbitral com a actius deteriorats: S’incorpora formalment la possibilitat que les societats puguin al·legar deutes reclamats a través d’una via arbitral com a part dels actius deteriorats, fet que permetrà reajustar el resultat anual de manera més justa.
Estàs preparat per planificar la teva tresoreria?
Tot i que l’entrada en vigor d’aquest sistema opcional de tres pagaments està fixada per al 2028 (donant temps així a l’Administració i a les empreses a adaptar els seus sistemes de gestió), conèixer aquestes eines de flexibilitat permet dissenyar estratègies de caixa a mitjà i llarg termini molt més eficients.
Si vols saber com afectaran aquests canvis legals a la teva estructura empresarial, a GM Consultors et podem ajudar a auditar la teva situació fiscal. Pots posar-te en contacte amb nosaltres a través del formulari en la nostra web o al correu electrònic info@gmconsultors.com o per telèfon al (+376) 737600

